Pro optimální zobrazení stránek doporučuji používat prohlížeč, podporující kaskádové styly úrovně 2 (CSS2).
oddíl Ju-Jitsu Praha TJ Sokol Vršovice Security ZONE dnes je | naposledy aktualizováno

÷Kurz sebeobrany a Ju-Jitsu

Etické desatero

- Kéž to, co se naučíme, nemusíme nikdy použít. -

 

Tento text by vám měl pomoci překonat počáteční nesnáze po příchodu do jakéhokoli klubu japonských (a částečně i nejaponských) bojových umění. Je určen těm, kteří se s pravidly při cvičení bojových umění ještě nikdy nesetkali a chtějí se vyhnout zbytečným problémům, popř. těm, kteří se chtějí poučit hlouběji.

Proč vůbec pravidla?

Pravidla nejsou samoúčelná. Vznikala dlouhá desetiletí a v jádře platí v tělocvičnách (dojo) celého světa. Jejich hlavním úkolem je zabránit zbytečným úrazům a učinit zážitek ze cvičení co nejpříjemnější.

Z japonské tradice vychází především princip učitel-žák (v jemnějším rozdělení mistr-pomocník-žák, sensei-senpai-kohai). Učení se tu předává přímo, z jednotlivce na jednotlivce, jen minimálně zprostředkovaně, přes pomůcky jako jsou třeba knihy. Výhodou je přizpůsobení se individuálním zvláštnostem žáka, nevýhodou pracnost a časová náročnost metody, při které musí učitel obětovat mnoho ze svého času.

Důležité je, že žák přichází dobrovolně a proto je ochoten se podřídit všem, často bizarním nebo i hodně nepříjemným cvičením. Učitel si naopak cení žáka za to, že mu svým příchodem projevil svou důvěru. Jeho životní seberealizace je možná jen tak, že vychová z žáků další mistry. Když nevychová, žil nadarmo.

V čem se cvičí

Cvičí se obvykle v tradičním oděvu (kimono alias gi) a v tradičním prostředí (tj. na tatami, zvláštní měkké podložce o rozměrech 100x200 cm a výšce 4, 5 nebo 6 cm). Toto se však může měnit. Většina škol má trochu jiná pravidla v čem a kde cvičit.

U nás jsme z praktických důvodů zavedli jako povinné minimum plátěnné kalhoty + tričko. Pokud máte vlastní kimono, je to ideální. Je možné jej také zakoupit přímo v judosále, a to jak nové tak i starší. Kdo nemá mistrovský stupeň v některém bojovém umění, musí k němu mít bílý pásek. Stačí ale stejně dobře tepláky, maskáče nebo jakékoli jiné plátěné kalhoty. Ke kalhotům se nosí tričko, začátečníkům se doporučuje s delšími rukávy. Tričko může být jakékoli barvy a potisku, kromě černé barvy, která je vyhražena instruktorům, u kalhot je to jedno.

Cvičení začíná nastoupením všech přítomných a vzájemným pozdravem (úklonou). Tím se symbolizuje, že třebaže se cvičí nebezpečné a někdy i bolestivé techniky, vzájemně se všichni respektují. Jigoro Kano, tvůrce juda, ostatně jako dvě základní pravidla juda charakterizoval (1) vzájemné dobro a (2) minimalizaci síly nutné k vítězství.

Cvičení je práce

Cvičení bojových umění mělo odjakživa dvě roviny. Tou první, starší, byla potřeba obstát v nebezpečné situaci, často limitní. Tou druhou, odvozenou, kultivovující, bylo poznání sebe sama, nalezení rovnováhy a sebedůvěry.

Ten, kdo potřeboval především fyzicky obstát, cvičil zpravidla nějaký systém, ne umění. Japonština má pro to speciální rozlišovací aparát: rozlišuje jutsu (též jitsu) a . Řemeslo a cesta. Jutsu je starší, vzniklo z jutsu až v 19. století.

I když se hlásíme k jutsu, nevzdáváme se a netvrdíme také, že JuJitsu je nejefektivnější sebeobranou na světě. Chceme vidět ve cvičení nejenom výcvik a moření těla, kvalitní řemeslnou průpravu k boji, ale součást dlouhé, trpělivé práce sama na sobě.

 

Desatero pravidel, bez nichž se neobejdeme

Ať už budeme cvičit bojové systémy kdekoli na světě, doporučuje se dodržovat tato základní pravidla:

  1. Cvičíme v jiném oděvu, než ve kterém jsme přišli a to na boso. Rukávy a nohavice by měly krýt lokty a kolena. Na oděvu nesmí být žádné knoflíky, kovové zipy ani tkaničky, za které by mohl soupeř zachytit a způsobit si zranění.

  2. Šperky, hodinky, náušnice, prsteny atd. odkládáme v šatně. (Je možné vzít tašku s sebou a nechat ji během cvičení vedle tatami). Nemůžeme-li např. náušnici sundat, přelepíme ji kouskem leukoplasti.

  3. Nepoužíváme deodoranty, voňavky ani líčidla. Ne každému jsou příjemné. Navíc se míchají s potem a výsledná kombinace je strašná.

  4. Před cvičením nejíme čpavé pokrmy a nepijeme alkohol. Platí to především o cibuie, česneku a rybách. Nedodržení tohoto pravidla může mít za následek okamžité vyloučení z cvičení toho dne! Jde o hygienické i bezpečnostní pravidlo. Alkohol je cítit z dechu i několik hodin po požití.

  5. Je třeba mít vždy krátce ostříhané nehty. Dlouhé vlasy se svazují gumičkou.

  6. Cvičí se až na pokyn trenéra. Nikdy dříve. Pokynem je obvykle "Jime!" (čti "džíme" - vpřed, začněte, boj!). Na pokyn Jame! (čti "jame" - Zastavte! Konec!) okamžitě přerušíme všechny akce a pustíme soupeře. Pokud se soupeř vzdává nebo upozorňuje, že technika je bolestivá, poklepe důrazně na zem, na sebe či na soupeře. V takovém případě ihned uvolníme sevření a zrušíme techniku!

  7. Bez dovolení trenéra nelze v žádném případě opustit tatami. To není buzerace, ale základní bezpečnostní prvek, aby člověk, kterému se třeba udělalo špatně z nezvyklé námahy, neomdlel třeba bez vědomí ostatních ve sprchách. Porušení tohoto pravidla může mít za následek vyloučení ze cvičení.

  8. Nechodíme na cvičení, jsme-li nemocní. Přecházet chřipku na cvičení není hrdinství, ale bezohlednost. Během a těsně po náročném cvičení je imunitní soustava utlumena a tělo je otevřeno infekcím. Totéž platí pro kašel a rýmu v prvním infekčním stadiu. Po náročném cvičení je vhodné doplnit tekutiny, minerály a vitamín C (přispívá k regeneraci i k bodybuildingu).

  9. Všechny úrazy a zdravotní problémy hlásíme trenérovi. Ať už jsme s tím přišli, nebo jsme to u sebe objevili až během cvičení. Jen trenér může posoudit, může-li dotyčný cvičit dále. Porušení i tohoto pravidla může mít za následek vyloučení, protože vcážně ohrožujete bezpečnost ostatních.

  10. Nejsme tu proto, abychom si vzájemně ubližovali. Chodíme se na cvičení něco naučit a zlepšit; my i náš partner. Bolest má při budování osobnosti své místo, ale nesmí být samoúčelná. Naučme se ctít svého soupeře, neboť nám pomáhá, abychom byli lepšími.

A ještě poslední poznámka: Sokol je jako organizace pojištěna u Generali, nespoléhejte se však na to. Moudřejší je zařídit si vlastní pojištění.

 

verze pro tisk

Zpracoval: Ivan Vágner, 7.3.2003, 30.8.2004

Ju-Jitsu Praha TJ Sokol Vršovice

English version
Knihovna
Archiv

 


počitadlo

Woko hlídá za Vás